top of page

Hoe start jij jouw werkweek? Is het met een lach of toch met een diepe zucht, afwachtend tot het alweer vrijdag is?

5 tips voor het verbeteren van je kantoor

Hoe verbeter ik mijn werkruimte?

De goesting om te werken hangt enorm nauw samen met hoe inspirerend je werkplek is. Kan je er rustig en in alle stilte werken of moet je luid praten om over je collega’s heen te komen? Je werkplek is één van de belangrijkste plekken, je spendeert er namelijk +- 8u per dag. Ervoor zorgen dat deze plek rustig en productief is, is een must.
Naar aanleiding van de Internationale Improve your office day geven we je 5 hands-on tips die je kan toepassen om jouw werkplaats leuker, comfortabeler en productiever te maken.

​

​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 - Zorg voor groen op de werkvloer
Wat planten of bloemen doen wonderen! Ze zorgen niet alleen voor de finishing touch van jouw kantoorinterieur, maar geven ook een soort levendigheid en een rustige vibe in het kantoor. Ze reduceren de stress en zorgen voor een verhoogde productiviteit. (als je ze niet vergeet te verzorgen natuurlijk)

​

2 - Te luid is een no-go
Een rustige werkplek begint bij een rustige en serene omgeving. Als de ruimte niet rustig is en als er geluidsoverlast is van buitenaf of van collega’s onder elkaar kan je geen goede, rustige en productieve werkruimte maken. Er zijn enorm veel factoren die invloed hebben op de stilte van een omgeving. Eerst en vooral is er de akoestiek die goed genoeg moet zijn. Als er iemand aan het telefoneren is, is het niet noodzakelijk dat het hele kantoorgebouw dit gesprek kan volgen. Met kleine ingrepen kan je hier al enorm veel aan verbeteren: denk maar aan aparte ruimtes per persoon, telefooncellen of akoestiekverbetering. Wanneer de ruimte zelf al rustig en sereen is, is het veel gemakkelijker om je werkplek goed in te richten zonder in te boeten aan de kwaliteit.

​

3 - Ergonomie is alles
Een ergonomische werkplek is het begin van alles. Van het vermijden van rug-, nek- en nog zo veel meer klachten, tot het ervoor zorgen dat je als werknemer met plezier naar het werk komt.
Een eerste stap die je kan zetten om je werkplek ergonomisch te maken is kijken of de stoel die je gebruikt aanpasbaar is: kan je de armsteunen op de juiste hoogte zetten? Is er ondersteuning in de onderrug? Kan je het rug gedeelte in hoogte verstellen etc.
Verder is het ook noodzakelijk om te bekijken of je scherm op de juiste hoogte staat, kan je zonder te buigen of naar boven te kijken alles op je scherm waarnemen?
Is dit niet het geval? Dan is het nodig om hierin te investeren, gebruik een scherm dat in hoogte verstelbaar is, of zorg voor een laptopstandaard zodat je het scherm zelf op de juiste hoogte kan instellen.

​

4 - Orde en netheid
Zorg er ook zelf voor dat je werkruimte opgeruimd en netjes is, dit zorgt
voor een rustig gevoel zowel fysiek als mentaal. Als alles geordend is en
op de juiste plaats ligt, is het gemakkelijker om rustig en productief aan
de slag te gaan. Je bent minder afgeleid en je vindt meteen alles terug.
Ook wanneer er klanten langskomen op je bureau is dit een enorme plus
en ze zullen zien dat je geordend bent en je hierdoor ook hoger inschatten.

​

5 - ZITTEN èN STAAN
In een kantooromgeving, waar men “zittend werk” uitvoert, zit je gemiddeld 8 tot 9 uur per dag neer. Het is aangeraden om toch zoveel mogelijk af te wisselen tussen zitten, staan, wandelen etc. Dit kan je bekomen door bv. Naar de printer te gaan, om een koffietje lopen of een babbeltje te slaan bij je collega’s op een andere dienst. Ook voor je productiviteit heeft het afwisselen tussen zitten en bewegen een enorm goede impact: je bloedsomloop versterkt en je zal frisser en gezonder je dag doorkomen. Een nog beter optie hiervoor is een zit-stabureau, hierbij kan je zelf kiezen hoe je werkt: zittend, staand, wandelend, … .

​

Wil je meer weten over hoe je van een gewoon kantoor een rustige en productieve werkplek kan maken? Neem dan gerust contact met ons op en we bekijken samen hoe we de akoestiek zo optimaal mogelijk kunnen maken.

Koffiepauze op kantoor
bottom of page